Dag 5: Bangkok - Talad Rotfai Mekong stationnetje - Reisverslag uit Kanchanaburi, Thailand van Wiel Booden - WaarBenJij.nu Dag 5: Bangkok - Talad Rotfai Mekong stationnetje - Reisverslag uit Kanchanaburi, Thailand van Wiel Booden - WaarBenJij.nu

Dag 5: Bangkok - Talad Rotfai Mekong stationnetje

Door: Wiel

Blijf op de hoogte en volg Wiel

28 Februari 2014 | Thailand, Kanchanaburi

Thailand 28 februari 2014
Na het ontbijt vertrekken we met de bus en rijden naar de markt op de spoorlijn. Dit is een markt die links en rechts van de spoorlijn is opgebouwd. De kraampjes staan op kleine wielen en de overkappingen kunnen binnengehaald worden. Als een trein komt worden de kraampjes naar binnen gereden en de overkappingen omhoog getrokken totdat de trein voorbij is. Daarna wordt alles weer snel teruggezet. Ook hier is weer van alles te koop, vooral vlees, vis, groenten en kruiden. Ook gebruiksvoorwerpen kun je er kopen. Daarna rijden we verder om een boottocht te maken in een zogenaamde longtailboot, warbij de motor in de boot ligt met een lange buis eraan die ca 2 meter achter de boot in het water ligt. Aan het einde zit de schroef en als het nodig is kan men deze uit het water tillen zodat er geen planten om de schroef kunnen komen te zitten. Ook is dit nodig om bochten te maken. We stappen bij de drijvende markt uit. De handelaars vullen thuis de boot een peddelen of varen ermee naar de markt alwaar men de spullen kan kopen. Ook de etenswaren zoals rijst, noedels en dergelijke worden in de bootjes gemaakt. Met een lange stok waar een mandje of netje aan zit worden de spullen aan de wal geruild tegen geld.
Vanaf de drijvende markt gaan we na een korte busrit aan boord van een drijvend platform waar tafels en stoelen opstaan. Ook staat hier een buffet gereed met ons middageten. Het platform wordt door een bootje getrokken en we varen de rivier af richting de brug over de River Kwai. Het eten smaakt prima, ze hebben zelfs frietjes met mayonaise. Na het eten kunnen we genieten van de tocht. Na een tijdje komt de brug in zicht, een aantal stalen bruggen op betonnen pijlers. Deze brug was oorspronkelijk van hout, maar de geallieerden hebben deze in de oorlog gebombardeerd. Daarna is de brug opnieuw opgebouwd uit staal in samenwerking met de japanners. De brug was een verbinding in de spoorlijn die dwars door het land liep om de bevoorrading van de troepen te waarborgen. Tijdens de bouw waar ook veel Nederlandse krijgsgevangenen aan mee hebben moeten doen zijn duizenden dwangarbeiders omgekomen. Op het nabij gelegen oorlogskerkhof zijn deze begraven. Vanaf het kerkhof is het een klein stukje rijden tot onze volgende stop, een station van deze spoorlijn waar we een stuk met deze trein gaan rijden. Onderweg komen we over een stuk spoorlijn aan de helling van de berg dat gebouwd is op houten stellingen. Hier gaat de trein maar heel langzaam overheen. Als we uitstappen staat de bus weer gereed om ons naar det eindpunt van deze dag te brengen, het Mida Golfresort. Onderweg komen we nog een bord tegen met de mededeling: don’t feed te monkeys, en waarempel, even later zien we meerdere apen langs de kant van de weg. Het hotel bestaat uit een groot hoofdgebouw en een groot park met allemaal huisjes waar we slapen. Het avondeten en het ontbijt zijn in het hoofdgebouw. Via de telefoon kan men eventueel een golfkarretje bestellen. Ook ligt er een heel groot zwembad erbij waar we een half uurtje gaan zwemmen. Ondertussen gaat de zon onder en is het tijd om ons om te kleden voor het avondeten. Pas laat op de avond gaan we in het donker naar ons huisje. Wij hebben het geluk dat het vrij dicht bij het hoofdgebouw ligt. Met het lampje van de telefoon is het echter niet zo donker. De hagedissen schieten overal weg als we langslopen.