Kanchanaburi – Ayutthaya – Phitsanulok - Reisverslag uit Kanchanaburi, Thailand van Wiel Booden - WaarBenJij.nu Kanchanaburi – Ayutthaya – Phitsanulok - Reisverslag uit Kanchanaburi, Thailand van Wiel Booden - WaarBenJij.nu

Kanchanaburi – Ayutthaya – Phitsanulok

Door: Wiel

Blijf op de hoogte en volg Wiel

01 Maart 2014 | Thailand, Kanchanaburi

Kanchanaburi – Ayutthaya – Phitsanulok
5:30 worden we gewekt, 6:30 koffers aan de deur en 7:00 uur vertrekt de bus. In de ontbijtzaal is het druk, en van hieruit kunnen we de golfbaan zien liggen waar het een drukte van jewelste is. Het blijkt dat er een golftoernooi bezig is gesponserd door Toyota. Dit is een onderdeel van de officiële tour in Azië. We vertrekken richting Ayutthaya, de oudste hoofdstad van Thailand welke in het verleden verwoest is. Hier bezoeken we de “Wat Phra Sri Sanphet” tempel. Een heel oud complex. Van hieruit gaan we met de bus naar de rivier waar we een boottocht met een longtailboot maken. Op de rivier komen we diverse boten tegen die getrokken worden door hele leuke sleepboten. Aan het einde van de boottocht is het restaurant gelegen waar we lunchen. Binnen kunnen we gebruik maken van het buffet en buiten staan kraampjes die Thaise specialiteiten maken zoals springrolletjes, gebakken wortelen en andere lekkere dingen. De wortelslierten worden in deeg gedompeld en dan gefrituurd. Als toetje krijgen we een soort pannenkoek met daarin gedraaid slierten waarvan de smaak vergelijkbaar is met onze suikerspin. Ondertussen is het weer boven de 30 graden celsius geworden. In de bus is het lekker koel en verder gaat het richting Phitsanulok. Daar aangekomen bezoeken we een werkplaats waar Boeddhabeelden worden gemaakt. Er worden grote mallen gemaakt die dan met brons worden gegoten. Daarna is het schuren en plamuren om een mooi glad resultaat te krijgen. In een andere ruimte is iemand bezig om bladgoud aan te brengen op een beeld. Met de bus gaan we verder naar onze slaapplaats voor de komende nacht. Het Amarin Lagoon hotel. Het zwembad mag er wezen maar we hebben helaas vandaag geen tijd om er te vertoeven. We moeten om 7 uur eten omdat we op tijd klaar moeten zijn voor onze tocht met de fietstaxi door het stadje. Het eten is prima, en er is genoeg variatie. Na het eten staan de Riksja’s buiten op ons te wachten. Die arme kleine mensjes moeten ons grote Europeanen door de stad fietsen. De lampjes worden gevoed door een oude accu en de kabeltjes worden met een elastiekje om de polen gehouden. De fietsers die het te zwaar krijgen worden door de anderen geholpen middels een duwtje in de rug. Na een tijdje stoppen we bij een kraampje waar we gezellig langs de kant van de weg aan gammele tafeltjes gaan zitten. De kok maakt in een grote wokpan een portie groente klaar met een sausje en neemt dan de pan van het vuur. Hij gaat aan de rand van de straat staan en gooit de inhoud van de pan over zijn schouders naar de overkant. Daar staat een persoon (van onze groep) met een schort voor en een grote deksel in de hand die moet proberen om de portie groente op te vangen. Als dit lukt wordt de groente op een bord gelegd en op tafel gezet. Aangezien we niet vel honger hebben worden er niet veel porties gemaakt. Het smaakt wel lekker. Verder gaat het door de stad tussen auto’s en brommertjes door. We komen op een lokale avondmarkt waar we de mogelijkheid krijgen om insecten te proeven. Keus genoeg, maar ik ben er nog niet klaar voor ;-). Misschien over 10 jaar als dit gewoon op de menukaart staat. Het wordt langzaam tijd om weer richting hotel te gaan. Ik geef mijn “taxichauffeur” nog een extra fooi want zij heeft best hard moeten werken. In het hotel speelt een Thais trio westerse muziek uit de 60er en 80er jaren. We babbelen nog wat na over de afgelopen dag en gaan dan lekker slapen want morgen vroeg moeten we weer vroeg opstaan.